Pagina 1 van 1

Positie accupolen

Geplaatst: 10 okt 2019 21:53
door EasyWim
Ik ben op zoek naar een nieuwe accu en wil eigenlijk een conventionele loodaccu nemen omdat ik ook geregeld ga rijden tussen de 0 en 10 graden Celsius. Vanwege het aanwezige alarm is een accu met wat meer Ah's ook wel handig en dat is bij de lithium modellen juist wat minder.

Testwinnaar uit het Duitse blad Motorrad was de Intact HVT-8 die ook nog een lekker veel startkracht heeft (250 CCA).

Deze accu maar ook van andere (bekendere) merken hebben de + en - polen vaak contra zitten ten opzichte van de originele Harley accu. Als ik naar een Youtube filmpje kijk van een Sportster uit 2016 zie ik dat links de - pool zit en rechts de + pool (dan staat de accu met de polen naar je toe). De aangeboden (vervangings)accu's hebben de polen meestal precies andersom zitten. Is dat iets om op te letten bij de aanschaf of zijn de 2 aansluitkabels lang genoeg dat je de accu ook om kan draaien (polen wijzen dan richting de voorkant van de motor in plaats van de achterkant).

Ik zag dat er ook accu's bestaan met 4 polen zodat je alle keuzevrijheid hebt met plaatsen maar dat is net niet het model dat ik wilde aanschaffen.

Afbeelding

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 10 okt 2019 22:16
door charlesb52
Inderdaad goed opletten dat de aansluiting van de polen gelijk is!
De accu’s met 4 polen zijn makkelijk 👍🏽!

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 10 okt 2019 22:34
door bow
Anders verleng je toch je + en - kabels

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 11 okt 2019 15:13
door MoneyFor
De oem kabels laten niet toe dat de polen andersom zitten, dan zijn ze te kort. Dus beter één kopen met de de polen op de
juiste plaats of één met 4 aansluitpolen. Zo niet moet je de kabels verlengen maar daar ben ik niet voor, dan is het meteen
vervangen door langere. Nu de accu's met 4 polen komt meestal voor bij de lithiums.

Toegevoegd in 16 minuten 56 secondes:
Ik heb net even gekeken naar het type dat je opgeeft, de HVT8, deze heeft maar 12Ah .... vind dit nogal aan de lage kant
voor een gewone batterij hoor. Oem zit daar uit m'n hoofd gezegd 19Ah in. Nu de CCA is redelijk maar met een 19Ah heb
je makkelijk 300CCA en meer.

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 11 okt 2019 17:20
door EasyWim
Ik heb inderdaad ook wel naar zwaardere modellen zitten kijken. Ik heb wel altijd begrepen dat je niet moet overdrijven met het nemen van een zwaarder model en eigenlijk niet verder moet gaan dan 1 stapje zwaarder. Anders schijn je laadproblemen te kunnen krijgen, het laadsysteem krijgt de accu niet goed vol.

Ik laat de Intact dan maar even varen en ga op zoek naar een accu met de polen op de juiste plek of met 4 polen. Overigens presteerde de Intact volgens de test beter dan de zwaardere accu's van de andere merken.

Kun je wel stellen dat hoe hoger het aantal Ah's is hoe langer je kunt wachten met het aansluiten van een druppellader (i.v.m. het leeglopen van de accu door het alarm)? Ik heb wel een druppellader maar gebruikte deze eigenlijk nooit ook niet als de motor weken tot een paar maanden stil stond en heb nooit het idee gehad dat de accu hiervan te lijden heeft gehad.

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 12 okt 2019 06:46
door bow

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 12 okt 2019 08:41
door MoneyFor
Mijn ervaring en zeker met de huidige modellen, gewoon altijd aan de druppellader. Niet rijden is aan de druppellader, ik heb er hier 7 in de garage
staan en allen hangen continu aan de druppellader. Vroeger en dan spreek ik over meer dan 15jaar geleden had ik bij regelmaat een defecte batterij
en sinds ik deze aan de lader hang geen enkele defecte meer gehad. Er zijn er misschien die de mening niet delen maar voor mij is de eigen ervaring
genoeg om dit zo te doen,

Re: Positie accupolen

Geplaatst: 12 okt 2019 10:43
door EasyWim
Dit is inderdaad wel een hele sterke met de polen in de juiste positie EN de aansluitingen aan de rand van de accu zodat je geen vulringen of iets dergelijks hoeft te gebruiken!

Er stond bij 'voor motoren met hoge compressie'. Heeft de 883 eigenlijk een hoge compressie? Ik merk nu wel met starten dat de motor even door de eerste compressieslag heen moet (maar de accu is ook al ruim 5 jaar oud).