Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
krekel1979
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2018 09:41

Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door krekel1979 »

Hoi allemaal, ik heb een vraagje.

Ben vandaag in de regen beland met de 1998!sportster 883 en na een km of 3 ging hij op 1 cilinder lopen om na nog een km helemaal uit te vallen.

Toen het opdroogde en ik aan de wandel was nog een keer geprobeerd te starten. Alles doet het maar hij slaat niet aan. Toen eerst maar eens een sigaret en nogmaals geprobeerd te starten. Toen sloeg hij aan op 1 cilinder en ben zo de laatste km naar huis gereden. Thuis aangekomen hem in de schuur geduwd en even laten staan. Weer gestart en nu loopt hij weer op 2 cilinders.

Zelf denk ik aan vocht in de bobine of bougiekabels maar zit ik dan goed voor dat ik alles klakkeloos begin te verwisselen? Het lastige is dat hij het nu weer goed doet en het droog is dus ik niet blokje rond kan blijven rijden tot die weer uitvalt om verder te zoeken.

Denk dat deze beter in deze rubriek hoort. Had hem ook geplaatst in onderhoud en reparatie😉

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Ronald
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door bow »

Wat voor luchtfilter zit er achter
Gebruikersavatar
krekel1979
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2018 09:41

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door krekel1979 »

Hoi, er zit een screamin eagle filter achter met de originele behuizing. Er hangen ook hooker longshots onder.

Heb de bougies bekeken en die zijn aardig zwart dus daar ga ik morgen nieuwe voor bestellen. Maar het leek met de regen te maken te hebben. Daarom dacht ik aan de bougie kabels.

Was zelf ook drijfnat na dat buitje en zou er ook mee ophouden😉
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door kruisje »

bougiekabels zou ik mee beginnen ja, en n paar nieuwe bougies is nooit weg.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Lijkt me een euvel van bougie kabels te zijn of de aansluiting op de bobine of de bobine zelf. Ik zou met deze beginnen te controleren, ikzelf test dit met een hoogtechnologisch middel .... namelijk de tuinslang :) . Luchtfilter daar zou ik het niet in zoeken als die nog in originele behuizing zit.

Zoals Kruisje zegt de bougies eveneens te vervangen is aan te raden maar zal volgens mij het probleem niet aan liggen want dan heb je niet alleen met de regen problemen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
krekel1979
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2018 09:41

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door krekel1979 »

Hoi, allereerst bedankt voor de reactie. Het tuinslang idee had ik ook al aan zitten denken. Ze in ieder geval goed nat maken en dan kijken of het weer is. Heb zelf wel het vermoeden dat het zoiets is. Eventueel de bobine maar eerst de kabels maar eens testen.

Wil deze winter een tanklift met daarbij de bobine verplaatsen en het contact. Daar zitten nieuwe kabels bij. Dan nu maar enkel met mooi weer rijden of duwen in de regen😊
Ach zo blijf je bezig.

Zal het eens testen met de natte kabels dan weet ik ieder geval waar het euvel zit. Zal wel posten of het dit is en anders gaan we verder zoeken. Wil toch langzaamaan het elektrisch systeem nakijken cq vervangen. Geeft een beter gevoel voor mezelf als storingsmonteur😂
Gebruikersavatar
rob217
200-349
200-349
Berichten: 220
Lid geworden op: 18 feb 2017 22:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 72 times
Contacteer:

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door rob217 »

Tjolkman schreef: 29 sep 2018 08:09 Kabels kosten toch niet zo duur?
Je gaat toch niet tobben voor die paar knaken?
Wat Tjolkman zegt: Begin een met nieuwe bougiekabels en bougiedoppen.
Een standaard setje kost bij American Bike Shop € 27,50 en hij is niet de duurste, natuurlijk zijn er veel meer shops.
Begin bij het begin, is het probleem daar mee opgelost kan je altijd nog verder om de boel te verbouwen.
Heute ist mir alles scheiss egal.
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

Heb hetzelfde probleem gehad met een 99'er.
Daar bleek het uiteindelijk toch vocht in de carb te zijn vanuit t luchtfilter.
hoewel het in een originele behuizing onwaarschijnlijk is zou ik toch ff voor de zekerheid je luchtfilter in de olie zetten.
Kan geen kwaad en allicht scheelt t duwen in de regen
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door charlesb52 »

nimjaefighter schreef: 05 okt 2018 20:00 Heb hetzelfde probleem gehad met een 99'er.
Daar bleek het uiteindelijk toch vocht in de carb te zijn vanuit t luchtfilter.
hoewel het in een originele behuizing onwaarschijnlijk is zou ik toch ff voor de zekerheid je luchtfilter in de olie zetten.
Kan geen kwaad en allicht scheelt t duwen in de regen
Natuurlijk níet met een oem papieren filter 😱!!
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

charlesb52 schreef: 06 okt 2018 17:51
nimjaefighter schreef: 05 okt 2018 20:00 Heb hetzelfde probleem gehad met een 99'er.
Daar bleek het uiteindelijk toch vocht in de carb te zijn vanuit t luchtfilter.
hoewel het in een originele behuizing onwaarschijnlijk is zou ik toch ff voor de zekerheid je luchtfilter in de olie zetten.
Kan geen kwaad en allicht scheelt t duwen in de regen
Natuurlijk níet met een oem papieren filter 😱!!
Nee dat gaat niet lang goed natuurlijk........
Ik dacht dat screamin eagle t zelfde materiaal had als K&N?
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

charlesb52 schreef: 06 okt 2018 17:51
nimjaefighter schreef: 05 okt 2018 20:00 Heb hetzelfde probleem gehad met een 99'er.
Daar bleek het uiteindelijk toch vocht in de carb te zijn vanuit t luchtfilter.
hoewel het in een originele behuizing onwaarschijnlijk is zou ik toch ff voor de zekerheid je luchtfilter in de olie zetten.
Kan geen kwaad en allicht scheelt t duwen in de regen
Natuurlijk níet met een oem papieren filter 😱!!
Nee dat gaat niet lang goed natuurlijk........
Ik dacht dat screamin eagle t zelfde materiaal had als K&N?
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door charlesb52 »

SE heeft idd ook een K&N! Was meer een algemene waarschuwing 🤔!
Gebruikersavatar
krekel1979
10-24
10-24
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2018 09:41

Evolution Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door krekel1979 »

dank je voor de reacties.

ik heb idd een K&N filter erin. het filter had ik net de dag ervoor schoongemaakt en geolied. misschien nog een keertje doen, kan nooit kwaad aangezien er een kerkhof aan dooie vliegen uitkwam. deze week komen de bougies en kabels binnen. en dan zondag heb ik een rit, het weer geeft regen op dus hopelijk is hiermee het probleem verholpen anders word het een lange zondag. ;)

verder heb ik de carb schoongemaakt en de vacuumslang vervangen daar deze een aantal gaten had. nu alleen loopt de motor wat rauw en hikt een beetje bij laag toerental ( lees vooruit willen en weer inhouden bij constante gas rond 50 km/u in 2e versnelling) wat deze eerst niet deed maar ook verschrikkelijk afgesteld stond, vieze carb, stinken naar benzine en de mengselschroef 4 hele slagen uit. nu staat deze netjes rond 2,5 en ben ik een beetje aan het testen wat de beste is. rond 2,5 a 3 slagen loopt deze het netst maar niet optimaal.

de sproeier bezetting is stationair 48 en hoofd 180. de carb is verder aangepast met het gebruikelijke boorgaatje van dyno. heb er dus een K&N in een screamin eagle blik op en een set hooker longshots.verder weet ik niet wat er nog meer aangepast is daar ik deze zo gekocht heb. maar dit lijken de aanpassingen te zijn, heb niet het idee dat de nokkenassen vervangen zijn. deze winter ga ik toch een uitgbreide beurt geven en dan zou ik het blok eens een keer van binnen kunnen kijken.

ik heb al een aantal afstellingen geprobeerd en het hikken is nu minimaal maar heb het idee dat de carb wat te rijk staat. bij koude motor loopt deze oke maar als hij warmer word begint het hikken. ook vanuit stationair het gas erop lijkt deze zich te verslikken en pakt dan op. soms bij gas minderen voor stoplicht en dan gas erbij een lichte nies in filter maar dat is ook rond het verslikken vanuit stationair naar de 2000 rpm. wat wel opvalt is als ik deze aan het afstellen ben en dan wat gas geef zonder het filter dan blaast deze benzine naar buiten, lijkt me ook niet echt handig daar dit het filter in geblazen word.
heb nu ook een nieuwe naald besteld (N65C) en dan zou het beter moeten zijn zegt men. het vlotterniveau staat op 11,2 mm. heb gelezen dat rond dat toerental het niveau in de vlotterbak van belang is( in de lange tekst elders op het forum). mocht dit niet helpen is dan een kleinere stationair sproeier een mogelijkheid? of de naald in een andere positie. de naal die er nu inzit zit op de derde groef van onder. de bougie is aan de elektrode donkerbruin (lijkt op mijn koffie) en heeft zwarte aanslag op de rand. kan er eventueel een foto van maken als dat handiger is.

alvast bedankt maar weer!
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Motor gaat op 1 cilinder lopen en valt uit in regen

Ongelezen bericht door bow »

Hier Foto van bougies
Bijlagen
20181011_070614.jpg
Plaats reactie