Pagina 1 van 1

Koppeling

Geplaatst: 22 nov 2019 19:15
door MarcelM
Hallo, de koppeling van mijn Sportster Roadster 2004 pak te snel op. Bij het inknijpen van de koppeling komt deze al vrij bij ca 1cm.

Als de motor koud is en wordt gestart met de choke, dan is het moeilijk om de versnelling te kiezen en gaat deze tikken.

Heeft iemand advies?

Groet, Marcel

Re: Koppeling

Geplaatst: 22 nov 2019 23:32
door ch@rles
Genoeg vrije slag van de handle vóór het inknijpen?

Re: Koppeling

Geplaatst: 23 nov 2019 08:25
door MoneyFor
Het lijkt me beter om te beginnen dat je alles eerst eens controleert en indien nodig afstelt, ik heb hier bij de "How To's" al eens een link over geplaatst.

De LINK naar de betreffende How To.

Re: Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2020 02:40
door RC roadster
Dit weekend samen met wat vrienden gaan rijden en aan de rode lichten hebben we dan alles eens gegeven,... Ik met mijn roadster ( stage 1)tegen een ultra limited ( stage 3). Het was maar een klein verschil in mijn voordeel . Wat ik nu wel gemerkt heb is dat mijn koppeling bij Max koppel beetje mee geeft dus een beetje slip ,... . Zou dit normaal zijn ? Kunnen de originele koppeling dit aan ? Of zou ik ook naar de afstelling moeten kijken ,... . Voor de rest geen probleem met de koppeling . Had wel al een goei 120 km gereden dus olie Was warm ,... .

Re: Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2020 07:13
door MoneyFor
De koppeling moet dit perfect aankunnen, stage 1 is niets eigenlijk ;) .

De afstelling eens controleren, niet de kabel maar de freeplay op de koppeling zelf, dus derby eraf en daar de stelschroef afregelen, wel eerst
de koppeling kabel ontspannen alvorens je de stelschroef afregeld want anders klopt het niet. Ik neem ook aan dat de primary olie zijn wissel
krijgt ten gepaste tijde, ik ben hier zelf voorstander om de Harley olie Formula+ te gebruiken en niet de nwe synthetische oliën.

Als die goed staat dan terug de kabel afstellen met een goei 3mm speling.

Re: Koppeling

Geplaatst: 02 jun 2020 11:52
door RC roadster
MoneyFor schreef: 02 jun 2020 07:13 De koppeling moet dit perfect aankunnen, stage 1 is niets eigenlijk ;) .

De afstelling eens controleren, niet de kabel maar de freeplay op de koppeling zelf, dus derby eraf en daar de stelschroef afregelen, wel eerst
de koppeling kabel ontspannen alvorens je de stelschroef afregeld want anders klopt het niet. Ik neem ook aan dat de primary olie zijn wissel
krijgt ten gepaste tijde, ik ben hier zelf voorstander om de Harley olie Formula+ te gebruiken en niet de nwe synthetische oliën.

Als die goed staat dan terug de kabel afstellen met een goei 3mm speling.
Dus die stelschroef afregelen zoals in die filmpjes uitdraaien totdat je weerstand hebt en dan een kwartje terug draaien. Primary olie wordt samen met de motor olie altijd gewisseld. en dit is bij mij om de 4000km dat ik dit doe en altijd olie van de dealer zelf. ja,... ik doe dit mijn auto ook altijd, iets rapper dan ze het voorschrijven kan nooit slecht zijn volgens mi. En als je het zelf doet win je op u werkuren,... . en ik voel mij daar beter mee,... .

Normaal ga ik het dit weekend mijn onderhoud toch doen. Dus zal ik dit direct eens controleren. ;-).

nog 1 klein vraagje,... is dit type trekkoppeling of drukkoppeling? Of bestaat daar geen verschil in bij de moto's?

Re: Koppeling

Geplaatst: 04 jun 2020 14:25
door RC roadster
Hey,
Ik heb mijn koppeling afgesteld. Ik kon hem een kleine toer uitdraaien en dan heb ik hem een kwartje terug gedraaid. Zoals in het filmpje. Ik heb dan ook mijn kettingspanning terwijl gecontroleerd en deze stond op 1 cm. Dus deze stond goed. Volgens mijn boek dan toch (9,5 en 12,7 koud). Ik heb dan mijn olie ook direct vervangen, deze zag wat grijs maar dit zal normaal zijn zeker.

Ik ben dan gaan rijden en mijn aangrijppunt ligt nu wel dieper dan te voor (hendel meer induwen). Merci voor de link!Het zal wel iets doen he. Of anders ligt het aan de bestuurder, kan ook natuurlijk ;-).

Re: Koppeling

Geplaatst: 04 jun 2020 14:51
door MoneyFor
Blij dat het je gelukt is :thumbs: