Pagina 1 van 1

afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 09 mar 2019 18:33
door erwindekeyzer
Ik heb een XLH1200 uit '89 en ze hebben er terug contactpuntjes in gestoken. Op zich geen probleem, en het VOES-darmpje is weg van de carb (ook geen dopje er op, gewoon open plug).
Ik heb de contactpunten afgesteld op 0,5mm.
Volgens manual is de vervroeging op 40°bij 1700 t/m ong (en 30°bij 1000 t/m) met VOES.
Dan zou je één bolletje zien in het kijkvenster met zo een ontstekingslamp, ik veronderstel dat dit de 40° is.
Zonder VOES zou dit respectievelijk 16° en 7,5° zijn.

Welk zou dit bij mij moeten zijn?
Gewoon open laten aan de carb = met VOES??
Of een dopje op de carb = zonder VOES?

Dank, Erwin

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 08:53
door MoneyFor
Welkom Erwin,

Eerst een vraag, welke benzinekraan zit erop een gewone of vacuum ? normaal dopje erin, anders heb je een luchtlek in je intake.

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 09:01
door kruisje
als de vacuum aansluiting op je carb zoals je zegt " een open plug is " krijg je hem nooit fatsoenlijk afgesteld,
motor zuigt dan valse lucht aan.

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 09:06
door MoneyFor
Sorry Kruisje had niet gezien dat je dat antwoord ook gaf, ik had het net in m'n tekst toegevoegd.

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 15:08
door erwindekeyzer
Is inderdaad een open plug op de carb, de andere is voor de benzinetoevoer. Er zit een gewone klassieke benzinekraan op de tank. Dus beginnen met de VOES plug dicht te maken met een gummidopje?
Hoe stel ik dan de ontsteking af?
Contactpuntopening staat op 0.5mm, denk dat dit wel juist is.
Normaal zou ik de voorste cil BDP zetten en moet dit te zien zijn aan een lijn in het kijkvenstertje.
Dan de as die de contactpunten bedient met de hand verdraaien tot volledige voorontsteking (beentjes uit elkaar) en dat zou dan het punt zijn waar de contacten net beginnen openen. Dit verkrijg je door nog steeds het asje vast te houden met de vervroeging het blokje rond te draaien tot je het biepje van de multimeter uit gaat (contacten openen net).
Maar is dit de methode voor het gebruik met die VOES?
Als ik er een dopje op steek, geldt dan niet die 16° ipv die 40° voorontsteking?
Of trek ik mij dit niet aan?

Is dit wel de juiste werkwijze of raden jullie mij een andere methode aan?
't Is mijnen eerste Harley hé ;-)

Dank,
Erwin

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 15:46
door MoneyFor
Gewoon aftoppen met gummidop volstaat, als die daar maar geen lucht meer kan trekken.

Dat van die benzinekraan vroeg ik gewoon omdat je dan een benzinedop nodig hebt die verlucht is zodat de benzine naar de carburator vloeit.
Daar zorgt de voes setup anders voor bij de vacuumkraan, dus als je niet weet dat je dop verlucht is kan je die eraf laten bij het test draaien.

Ik stap meestal over van de contactpunten op electronisch ontsteking niet omgekeerd, de link hieronder helpt je misschien wat verder.

Point Timing

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 10 mar 2019 16:44
door erwindekeyzer
Of die tankdoppen verluchten weet ik niet direct... Is een andere tank met twee doppen op.
Dus als ik een dopje op die VOES steek moeten de tankdoppen verluchting geven?

Ik zie net met het vliegwiel rond te draaien dat er eerst een bolletje verschijn en nadien die streep.
Ook gehoord dat Harley deze op een bepaald jaartal gewoon verwisseld heeft. Streep BDP en bolletje voorontsteking, en plots is het anders, bolletje BDP en streepje voorontsteking...
Moeten de contactjes open gaan op de voorontsteking, met dat contactpuntasje volledig in vervroeging gedraaid, of op het BDP met dat asje volledig uitgedraaid (benen open)?

Ge ziet, ben leek hé :-)

Erwin

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 11 mar 2019 10:17
door erwindekeyzer
Jongens, ben ik content met zo een forum!!
Darmpje met een boutje er in aangesloten op die vacuumplug en kan tenminste carb deftig regelen nu. :-) Dank!!
Nu heb ik de ontsteking afgesteld op bolletje (voorontsteking) en de cam volledig uitgedraaid zodat de benen van de vervroeging open staan.
Dan de plaat gedraaid tot wanneer de contactjes net open gaan (multimeter met geluid aangesloten).
Op youtube zie je dergelijke methode maar sommigen doen dit bij het vervroegingspunt en andere bij het bovenste punt van de voorste cilinder...
Nu draait hij goed, afgesteld op het bolletje maar zit toch nog met twijfel of het niet op het bovenste punt moet afgesteld worden (met de vervroeging volledig open...)

Alvast hartelijk dank voor de tips!

Erwin

Re: afstellen ontsteking "zonder" VOES

Geplaatst: 11 mar 2019 10:40
door MoneyFor
Daar is het forum voor, om elkaar te helpen en wij zien ook graag foto's van de bike :) . Als hij nu goed draait toch even een testritje maken en dan
nadien alles nog eens controleren, ook de bougies vertellen veel, de kleur dan toch.

Een forum gaat nog altijd boven het FB gebeuren vind ik persoonlijk maar in Belgie willen ze er niet aan beginnen en houden het op FB spijtig genoeg.