Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
rob217
200-349
200-349
Berichten: 220
Lid geworden op: 18 feb 2017 22:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 72 times
Contacteer:

Evolution Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door rob217 »

Beste mensen,

De laatste 2 maanden merk ik dat mijn XLH1200 uit 1997 problemen heeft om in de 1e versnelling te komen bij stilstand. Erg lastig als je voor het stoplicht staat en je vanuit zijn vrij 2, soms 3 keer, moet schakelen om in de 1e te komen.

Tijdens het rijden is er geen enkel probleem, laat ik m rustig uitrollen en schakel ik al rijdend naar 1 is er niks aan de hand.
Maar sta ik stil, schakel ik naar z'n vrij, weer koppelen en naar z'n 1 dan heeft ie 2 of 3 keer nodig.

Het vreemde is dat dit niet elke keer gebeurt, maar ik denk in 50% van de gevallen. Maakt trouwens niet uit of het een koude of warme motor is.

Iemand advies of een idee?

Rob
Heute ist mir alles scheiss egal.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Rob volgens mij heb je forward controls op je motor niet ?

1/ dan moet je zeker eens kijken naar de afstelling daarvan, dit kan één van de problemen zijn dat die net bij stilstand iets moeilijker in 1ste gaat dan al rijdend.
2/ afstelling van je koppeling & koppelingskabel controleren, kabel +-2à3mm speling aan je lever als je koppeling goed is afgesteld is ideaal.

Dit is het eerste wat ik op dit moment zo controleren.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
rob217
200-349
200-349
Berichten: 220
Lid geworden op: 18 feb 2017 22:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 72 times
Contacteer:

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door rob217 »

MoneyFor schreef: 06 aug 2018 19:35 Rob volgens mij heb je forward controls op je motor niet ?

1/ dan moet je zeker eens kijken naar de afstelling daarvan, dit kan één van de problemen zijn dat die net bij stilstand iets moeilijker in 1ste gaat dan al rijdend.
2/ afstelling van je koppeling & koppelingskabel controleren, kabel +-2à3mm speling aan je lever als je koppeling goed is afgesteld is ideaal.

Dit is het eerste wat ik op dit moment zo controleren.
Er zit inderdaad forward control op, vorig jaar dynamo vervangen maar het verhaaltje speelt sinds een paar weken.
Kan inderdaad eens naar de afstelling kijken.
Ik heb aan mijn koppelings hendel wel een power clutch zitten, maar dat moet niet uitmaken.
Heute ist mir alles scheiss egal.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het kan inderdaad een beetje losgekomen, verdraaid zijn die afstelling van je forwards, wat betreft de power clutch die afstelling moet uiteraard ook nog steeds goed staan zoals ik in m'n reactie had geschreven. Dat die al rijdend makkelijker in z'n 1 gaat is normaal, alles is dan in beweging :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
rob217
200-349
200-349
Berichten: 220
Lid geworden op: 18 feb 2017 22:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 72 times
Contacteer:

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door rob217 »

Heel vreemd, 3 weken vakantie, 2500km gereden (bijna dan 2487km :lol: ), is maar 1 keer gebeurt. Rustig schakelen geeft geen problemen maar als ik het te gehaast doe en m erin trap lijkt het wel of ie dan terug veert.
Heute ist mir alles scheiss egal.
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door LindaT »

Ik heb het ook gehad. Beetje gas geven en het lukt beter, maar kunnen ook versleten koppelingsplaten zijn.
Gebruikersavatar
rob217
200-349
200-349
Berichten: 220
Lid geworden op: 18 feb 2017 22:00
Locatie: Alphen aan den Rijn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 72 times
Contacteer:

Re: Slecht in 1e versnelling bij stilstand

Ongelezen bericht door rob217 »

Versleten koppelingsplaten? Dan had ik dat afgelopen zomer moeten merken met de aanhanger erachter, in elke versnelling trekt de motor met aanhanger vlot vooruit.
Daarnaast zou ik dat in de vijfde versnelling al moeten merken als ik gas bij geef, dan zou de motor al moeten gaan gieren.
Heute ist mir alles scheiss egal.
Plaats reactie